Monday 10 November 2014

Repair chiller 1 pintu - Tak sejuk langsung

Lokasi - Taman Desa Dengkil

Masalah - Chilller Tak sejuk/kurang sejuk


Chiller 1 pintu

Chiller mempunyai sistem yang berbeza dengan peti sejuk. Fungsi utama chiller hanyalah memberikan udara sejuk kepada botol atau tin minuman. Suhu yang sesuai untuk chiller adalah 0 hingga 5C. Jika chiller anda tidak sejuk bermakna suhu telah meningkat kepada suhu bilik. Benda pertama yang perlu diperiksa ialah compressor. Selepas diperiksa didapati compressor chiller ini hidup tetapi telah lemah menyebabkannya tidak mampu menyedut gas untuk melalui cooling coil. Cara untuk mengetahui compressor ini kuat atau lemah ialah dengan memotong dua paip pada suction dan return. Selepas itu ON kan compressor dan rapatkan jari di bahagian suction dan 1 jari di tutup bahagian return. Jika ada rasa tarikan di bahagian suction bermakna compressor anda masih dalam keadaan baik. Jika lemah tarikan bermakna compressor anda telah lemah.

Sistem piping compressor







Selepas ditukar compressor baru, chiller ini berjaya dihidupkan dan sejuk semula seperti biasa.



4 comments:

  1. Daa tak masalah lain, selain compressor...mohon pencerahan

    ReplyDelete
  2. Pada mulanya,ciller saya daa dibaiki di kedai, tapi belum sampai sejaam peti sejuk duduk kat rumah, emak saya daa on kan....kat situ la mula ciller saya tak sejuk...mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  3. Pada mulanya...p.ciller saya suda di baiki dikedai,tapi belum sampai sejaam p.ciller saya duduk kat rumah, emak saya daa on kan...hhhhh kat situ la p.ciller saya tak sejuk lagi...daa masalah lain tak selain compressor...mohon pencerahan tuan...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. dinding lingkaran penyejuk dlm chiler sedikit sje terasa sejuk..bahagian lain tk sejuk..sebab apa ya.. mohon pencerahan

      Delete