Sunday 6 April 2014

Repair Peti Sejuk - Compressor tak hidup

Overload Protector

Overload Protector



Jika compressor peti sejuk anda tiba-tiba tidak hidup atau tiada bunyi, kemungkinan overload protector anda telah rosak. Fungsi overload protector ialah melindungi compressor anda dari rosak jika berlaku overheat. Part ini terletak di sebelah winding motor compressor berhampiran dengan PTC relay. Gambar di atas menunjukkan 2 jenis protector yang terdapat pada peti sejuk.
Untuk menguji sama ada protector anda dalam keadaan baik atau tidak, gunakan multimeter untuk periksa continuity. Setkan multimeter pada ohm x10. Jika ada bacaan bermaksud protector dalam keadaan baik.Jika tiada bacaan, protector anda perlu ditukar.

72 comments:

  1. Assalam en. rosman senawi.. apakah punca bhg tempat beku tidak brape sejuk.. tidak menjadi air batu.. harap en rosman blh beri tunjuk ajar kpd saya.. tkasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. biasanya disebabkan kerosakan pada timer,thermofuse,thermostat,heater atau ada bocor di bahagian saluran paip.

      Delete
  2. Assalam Encik,nak tnya mcm mna nak tau sama ada compressor rosak atau overload yg rosak?.Klau ikutkan bak ganti overload jerr tp tkut bkan rosak pada overload.. compressor hidup hanya dlam tempo 2 saat pastu akan berlaku spark pada bahagian overload??bagi pndapat encik,adakah ianya rosak pada overload??

    ReplyDelete
  3. wsalam. spark disebabkan voltage yang terlalu tinggi dikeluarkan oleh compressor. Ini masalah compressor yang dah rosak.

    ReplyDelete
  4. salam encik. peti ais diasmbar petir. saya dah check semua ok, cuma compressor tak hidup. macam mana nak cabut overload protector dan relay yang melekat pada cmpressor? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. jika disambar petir kemungkinan board dah rosak

      Delete
  5. assalamualaikum...jika dah tau overload protector rosak bagaimana nak mengenal pasti sparepart overload protector yang ada di pasaran sesuai ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. kena pastikan overload yang dibeli sama dengan hp compressor

      Delete
  6. saya hadapi masalah yang sama. saya cume cabut relay and overload.. pasang balik.. then compressor kembali berjalan seperti biase.

    ReplyDelete
  7. kena check relay atau overload. jika kedua-duanya OK, sama ada compressor atau board yang rosak

    ReplyDelete
  8. salam tuan..
    peti sejuk hidup tapi tak keluar angin dan tak sejuk langsung..adakah compressor rosak

    ReplyDelete
  9. salam encik. sy ada kerosakan bocor, tercucuk benda tajam masa defrost. ada bunyi gas keluar, sy tampal sementara dgn tape. lama2 bunyi makin slow, gas habis. tp sy biar ON seharian. compressor rosak tak? electrician kata bole try tampal & refill gas tp tak jamin comprssor still function. mohon penerangan. sy sdg buat pertimbangan utk try repair atau cari secondhand. takut kalau bayar repair tp tak jamin still function tak.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada solution? bli baru ke repair yg bocor tu? wasap 0199967887

      Delete
    2. sy pon hadapi masalah sama jgk.. tertikam peti ais masa nk cuci.

      Delete
  10. Salam. Sy dah tukar overload protector tu... tapi kompressor masih tidak berfungsi. Kenapa ye

    ReplyDelete
  11. Salam,nk tnya peti sejuk saya bila on ada bunyi kt compresor,pas tu dlm 2 minit dh x bunyi peti sejuk pn x sejuk,adakah compresor yg rosak atau overload protector yg rosak,ada jual x kt mn-mna kedai 2 jenis brg ni klu nk tukar sndri.

    ReplyDelete
  12. Salam,nk tnya peti sejuk saya bila on ada bunyi kt compresor,pas tu dlm 2 minit dh x bunyi peti sejuk pn x sejuk,adakah compresor yg rosak atau overload protector yg rosak,ada jual x kt mn-mna kedai 2 jenis brg ni klu nk tukar sndri.

    ReplyDelete
  13. Salam,nak tanya..peti ais sya tiba2 xsejuk bahgian bawah...bila sya check sy dapati kipas bahagian atas tidak berpusing...adakah sy perlu tukar relay ke mcmna??

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum bro..saya ada petisejuk 2 pintu brand LG.. Bermula saya detect lampu dlm berkelip2.. Selang 2 minggu tu peti tu tak hidup da..tapi current masuk.. Saya check pc board ada kerosakan pada kapasitor.. Saya tukar peti tu jalan seperti biasa...Lampu semua ada..Kipas atas bawah dan belakang semua jalan tapi tak sejuk..Hanya angin jek..saya detect lagi compressor tak berputar(bunyi kring) dan hanya ada bunyi tik2.. Pastu Saya da tukar relay dan overload baru.. Compressor jalan seperti biasa dan peti mula sejuk atas bawah..masalahnya sekarang hanya bertahan 4-5 jam jek.. Pastu tak sejuk da.. Saya check compressor da tak berbunyi(kring) dan tak boleh dipegang.. Terlalu panas.. Kenapa yer jadi begitu.. Ada masalah lain ke yg perlu diganti? Harap dapat bantu saya.. Tq

    ReplyDelete
  15. salam tuan,comp peti sejuk klau terlalu panas ape mslh eh..amp semue OK..DLM sejuk beku OK..

    ReplyDelete
  16. Peti sejuk x sejuk..kipas semua jln ok..adakah realay rosak atau kompressor

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum..sy pkai peti sejuk panasonic inverter...2 minggu lpas ...kena kilat ..xhidup..sy suspek board rosak...bila tukar board pun..still xhidup jgk..lmpu pd panel pun x menyala..apa masalahnya tuan?

    ReplyDelete
  18. As salam bro...saya dh tukar ptc relay..just nk tahu berapa lama masa diambil untuk frezzer membeku?

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum bos..peti sye dismbar petir..elcb trip ble on blik pti xhdup..mcam mne bos tmeksih

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum boss.. klw compressor peti sejuk dah msuk air boleh repair x. mnggu lalu gas bocor bini tercucuk pisau.. pstu lupa pla off switch. sekrng compressor xhidup. sy syak cmprsr dh msuk air laa

    ReplyDelete

  21. assalamualaikum tuan, peti ais saya samsung inverter 2 pintu. masalah lnsung tak sejuk. lampu mnyala, kipas pusing, compressor xjalan. 2hari lepas sy tukar inverter board, compressor jln tp tetap xsejuk. hari ni compressor xjln plak. masalah compressor ka tuan. harap sudi bantu saya

    ReplyDelete
  22. Salam tuan. Peti ais saya x sejuk lansung. Apabila on ada bunyi ketak-ketak pada bahagian compressor. Adakah compressor rosak atau perlu tukar overload protector? Atau di sebab kan perkara lain?

    ReplyDelete
  23. salam en...peti sejuk saya tidak hidup dan tiada lampu kenapa ye

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum , sy nak tanya , kenapa ya peti sejuk compresor hanya bunyi sekejap saja dalam beberapa saat , selepas tu compresor senyap n x sejuk , dlm brpa minit kemudian. Akan sejuk kembali tapi hanya sekejap, apakah masalah tersebut ?

    ReplyDelete
  25. Apakah ianya disebabkan karen x dapat nak tampung ?

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum..
    nak tanya kalau petiais tak bole hidup apa masalahnya,,

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Salam..peti ais ats sejuk,tp bawah xsejuk..measalah ape ye..tq

    ReplyDelete
  29. Salam...peti sejuk bila d sambung pada socket,trip satu rumah xda karan..apa yg rosak ya?

    ReplyDelete
  30. Salam nak tanya peti ais saya bila on dlm 2 saat je hidup lepas tu mati balik apa masaalah ya,motor tak jalan

    ReplyDelete
  31. Masalah beaar ni tuan peti ais saya tak mau sejuk rellu dah tukar over load protector dah tukar tp tetap tak mau aejuk tolong la tuan

    ReplyDelete
  32. Masalah beaar ni tuan peti ais saya tak mau sejuk rellu dah tukar over load protector dah tukar tp tetap tak mau aejuk tolong la tuan

    ReplyDelete
  33. Masalah beaar ni tuan peti ais saya tak mau sejuk rellu dah tukar over load protector dah tukar tp tetap tak mau aejuk tolong la tuan

    ReplyDelete
  34. terima kasih,membantu sgt..dapat selesaikan masalah peti sejuk tak sejuk..memang berpunca dari overload protector

    ReplyDelete
  35. Salam tuan, peti ais samsung saya compressor x mahu hidup. Berkemungkinan relay rosak. Bolehkah tukar relay sahaja atau kena tukar board sebab relay dia built in dgn board?

    ReplyDelete
  36. Ingin tahu mengenai fungsi di antara relay pergi ke compreser peti ais.

    ReplyDelete
  37. Apa kah punca jikalau Compressor peti sejuk saya hidup dalam beberapa saat dan stop kemvali

    ReplyDelete
  38. Peti sejuk saya hidup lampu tp tak berbunyi langsung,apa masalah nya tu tuan

    ReplyDelete
  39. Kalau nk repair compressor berapa harganya peti ais toshiba

    ReplyDelete
  40. Asslm..bos..knp yea bila sy off plug lepas tu on plug blk compressor n kipas dh xhdup dh cuma lampu shaja hdup..lps 2 sy buka pcb box ada lampu led just kelip2 sja..sy dh cuba tkr over load,relay n kapasitor still sma jgk..knp yea

    ReplyDelete
  41. As salam.. peti ais saya ok cuma lampu bhg bawah tak menyala..sblm ni mcm bkelip bila buka.. lama2 x nyala terus. knapa ye..

    ReplyDelete
  42. Saya nak tanya....peti ais saya bila pasang akan ada bunyi yg kuat... Bila saya tutup selama beberapa jam dan buka blik...peti akan sejuk semula....lepas pemanasan akan berlaku blik bunyi yg kuat dan x sejuk....apa masalah peti saya

    ReplyDelete
  43. Saya nak tanya compressor tidak hidup apa masalah....? relay sudah saya tukar

    ReplyDelete
  44. saya nak tanya peti ais saya jenama LG 2 Pintu tiba² tidak Beku dan sejuk apa sebabnya dan masalahnya sebelum ni ok je...

    ReplyDelete
  45. Kompressor langsung tak berfungsi. Tapi lampu kipas belah dlm berfungsi mcm biasa. Ada punca relat dengan overload.

    ReplyDelete
  46. Slam en/pn mahu tanya tentang kompressor sekejap hidup dan mati kemudian hidup balik dan mati balik,,,check elektrik kat overload/relay(tidak pasti mana satu) guna testpen ada spark,,,peti ais tak sejuk.

    ReplyDelete
  47. Salam en .. saye nak tnye .. freezer saye ade bunyi di compressor .. kejap bunyi kejap tak .. lepastu comressor jadi panas.. dalam freezer pun langsung tak sejuk .. sbb ape ye blg jadi mcm tu

    ReplyDelete
  48. Salam en .. saye nak tnye .. freezer saye ade bunyi di compressor .. kejap bunyi kejap tak .. lepastu comressor jadi panas.. dalam freezer pun langsung tak sejuk .. sbb ape ye blg jadi mcm tu

    ReplyDelete
  49. Salam en... Saya nak taya... Peti ais sy kejap bunyi dan kejap tidak.... Bila peti ais saya bunyi body peti panas. Bila senyap body sejuk...

    ReplyDelete
  50. Salam en... Saya nak taya... Peti ais sy kejap bunyi dan kejap tidak.... Bila peti ais saya bunyi body peti panas. Bila senyap body sejuk...

    ReplyDelete
  51. Salam saya nak tanya peti ais saya takungan air belakang peti ais pecah air kena compressor.sekarang peti ais tak sejuk.rasa tuan apa kerosakan peti ais ni.

    ReplyDelete
  52. Tuan.. Nk tanya.. Kalau lampu compressor menyala berterusan, adakah menandakan ada kerosakan? Freezer snow..

    ReplyDelete
  53. Slm cek nak tanyak freezel saya model AKIRA hidup comporesel tk bunyi

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum saya nak tanya peti sejuk saya tetiba tak berbunyi dan tak sejuk.. tapi lampu dalam peti bernyala. Boleh tahu rosak apa yee.. kalau baiki mahal tak kos dia .. tolong bantu saya musim

    ReplyDelete
  55. Salam nak tanya peti ais hitachi R-Z450Am compressor lampu dalam nyala tapi compressor tak jalan

    ReplyDelete
  56. asalamualaikum peti ais saya jenis inverter jenama LG. bila on kena tekan push button pada pcb card dekat belakang peti ais baru compressor akan hidup dan lepas akan mati semula selepas 2 minit. adakah punca kerosakan pada relay overload. tq

    ReplyDelete
  57. Peti sejuk kena sambar petir..brand HItachi inverter..apa kerosakan dia..dan anggaran kos..tq tuan

    ReplyDelete
  58. Peti sejuk saya mula dlm 1~2hari, dia hidup, kemudian mati dln 1-2jam,kmudian hidup semula,hri ni, dia trip, terus padam, fius peti sejuk terbakar.... Apa puncanya tuan?

    ReplyDelete
  59. Salam tuan.sebelum ni peti sejuk ok saja.lepas pindahkan tempat,ada hentakan sikit.lepas on hidup juga tapi tetiba saja hilang sejuknya.bila cek tak ada pula paip yg bocor.mingkinkah ada wayar atau apa² yg terlepas.mohon pencerahan

    ReplyDelete