Saturday 7 March 2015

Repair mesin basuh - tak boleh spin (Part 2)

 Lokasi - Bandar Seri Putra

Masalah - Tak boleh spin

Untuk pengetahuan pembaca, terdapat 2 jenis sensor pintu untuk mesin basuh. 1 jenis menggunakan contactor seperti yang saya terangkan pada Part 1. Lagi 1 menggunakan magnet. Kebiasaanya mesin basuh jenama LG atau Sharp menggunakan sensor pintu jenis magnet.

Kedudukan magnetic sensor






Kebiasaanya, magnet ini akan tertanggal disebabkan proses buka dan tutup pintu yang dilakukan setiap hari. Jika magnet ini tiada, akan keluar error seperti LE atau DE pada display board. Kesannya, proses wash atau spin tidak boleh berfungsi seperti biasa.

Magnetic sensor
Cara penyelesaiannya, magnet ini perlu diganti dan dilekatkan semula menggunakan duct tape. Masalah DE atau LE error akan selesai selepas magnet tersebut diganti.


14 comments:

  1. salam,

    nak tanya nak beli magnet tu kat mana? Thanks

    ReplyDelete
  2. salam,

    nak tanya nak beli magnet tu kat mana? Thanks

    ReplyDelete
  3. kerosakan pada water inlet valve. slpas ditukar kpd yg baru air masih x boleh masuk. Jadi saya masukkan secara manual. Mesin boleh membasuh mcm biasa.model samsung.. tq tuan

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum... Nak tanya... Mesin basuh saya deawoo.. Bila on, air masuk terus bunyi bib dan kaluar E9... Naper yek

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. water level sensor atau water inlet valve rosak

      Delete
  5. assalamualaikum. Mohon bantuan.
    En. mengapa mesin basuh saya jenis sharp 7kg akan berbunyi alarm apabila saya on utk mulakan proses mencuci... Saya check paip sukatan air ok. saya cuba pula masukan air kedlm mesin secara manual .. Juga alarm berbunyi Apa yg sy fhm jika Magnet penutup mesin rosak Sbb alarm berbunyi ianya bukan berbunyi semasa proses spin, on jer automatik alarm mesin berbunyi. Mohon pencerahan juga bantuan dari Encik .. Sekian . terima kasih.. Assalamualaikum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pnye kerosakan pon mcm ni. Dah jumpa penyelesaian ke?

      Delete
  6. Mesin basuh LG kuar alarm PO yp lampu semua nyala..tp button on/off blh..ape problem

    ReplyDelete
  7. Sy nk tye mesin basuh panasonic model na-f70s7 xblh nk spin pastu keluar H2

    ReplyDelete
  8. Berpa hrga nk Beli magnet ni?

    ReplyDelete
  9. Saya nk tya mesin basuh jenama panasonic 6.5kg msalh bila spin akan keluar u11 kt display board adakah magnet sensor rosak klu betul mana kedudukan magnet tu

    ReplyDelete
  10. Mesin sy pun masalah yg sama...Bunyi alarm.

    ReplyDelete